Virksomhedskonsulent Jevgenia Karg fra Jobcenter Randers overrækker CSR-certifikatet til Lene Graugaard-Jensen, chef for Litteratur og Læring på Randers Bibliotek. Marie Have Qvist og Dorthe Meyer Andreassen er to af bibliotekets mentorer.

Randers Bibliotek opnår endnu en gang anerkendelse for arbejde med socialt ansvar

01.05.24
Randers Bibliotek fejrer for anden gang i træk, at de har opnået Randers Kommunes certificering i social ansvarlighed. Overrækkelsen af CSR-certifikatet fandt sted tirsdag d. 30. april.

Skrevet af Benedicte Monica Andersen.

Hvert år anerkender Randers Kommune 20 lokale virksomheder, der går ekstra langt for at sikre, at alle har mulighed for at bidrage til arbejdsmarkedet efter evne. I år er Randers Bibliotek endnu en gang blandt de stolte modtagere af Randers Kommunes CSR-certificering.

”Vi kan kun leve op til vores CSR-certifikat, fordi vi har en masse medarbejdere, der yder en rigtig stor indsats. Og så har vi en meget rummelig og inkluderende arbejdskultur, hvor vi gør meget ud af, at alle skal føle sig velkomne og værdsat,” fortæller Lene Graugaard-Jensen, chef for litteratur og læring på Randers Bibliotek.

For at komme i betragtning til et CSR-certifikat, kræver det, at virksomheden lever op til en række kriterier, der er fastlagt af beskæftigelsesudvalget i Randers Kommune. Det gør Randers Bibliotek, da de i samarbejde med jobcenteret åbner huset op for ledige og praktikanter, som får mulighed for at blive en del af bibliotekets medarbejdergruppe.

Det nye CSR-certifikat blev overrakt af Tine Arensbach fra Center for Virksomhedsservice og virksomhedskonsulent Jevinga Karg.

Mentorer spiller en vigtig rolle

En særlig indsats er blevet lagt i mentorordningen på Randers Bibliotek, hvor mentorer spiller en central rolle i Randers Biblioteks CSR-indsats. Mentorerne Dorthe Meyer Andreassen og Marie Have Qvist har begge en mentoruddannelse fra Randers Kommune i rygsækken, og de er derfor klædt på til at tage godt imod nye job-aspiranter.

”Som organisation har vi et ansvar for at tage hånd om de mennesker, som har brug for hjælp til at få en positiv indgang til arbejdsmarkedet. Derfor føler jeg en enorm stolthed ved at være en del af en arbejdsplads, som virkelig har noget at have det i, når vi siger, at vi arbejder med CSR,” fortæller Marie.

Dorthe tilslutter sig Maries udsagn: ”Ja, jeg er virkelig stolt af min arbejdsplads og mit arbejde. Vi går op i at være ordentlige og rummelige, og det betyder meget at vi accepterer og anerkender alle, der arbejder her. Jeg ville personligt være meget skuffet, hvis nogen ikke følte sig godt taget imod på Randers Bibliotek.”

En meningsfuld opgave, der gør en forskel

For både Dorthe Meyer Andreassen og Marie Have Qvist er deres arbejde som mentorer mest meningsfuldt, når de gør en konkret forskel i andre menneskers liv.

Marie fremhæver vigtigheden af at støtte praktikanter i deres uddannelse og bidrage til deres fremtidige karriere og personlige udvikling. " Det giver meget mening for mig at kunne hjælpe nogen med at få et job i den branche, de brænder for. For det giver dem en stor ballast på flere områder i deres liv, og som de kan tage med sig i fremtiden," siger hun.

På samme måde ser Dorthe meningsfuldhed i øjeblikke, hvor hun oplever en forandring hos dem, hun støtter. Dorthe har siden hun blev uddannet bibliotekar i 1986 haft både ledige i afklaringsforløb og praktikanter under sine trygge vinger.

”Det er altid spændende at dele sit arbejde med nogen, som også selv synes, det er interessant. Og så er det vildt lækkert at kunne gøre dét at være på en arbejdsplads til en rigtig god oplevelse for andre. Det gør mig glad, når jeg kan hjælpe nogen med at gå fra usikkerhed til at føle sig godt tilpas,” fortæller Dorthe Meyer Andreassen.

Gennem flere år har Randers Bibliotek haft kandidater i folkeskolepraktik, samfundstjeneste, jobafklaringsforløb, studiepraktik, fleks-ansættelser og meget andet.