Nikoline Blok Dalmose sammen med forfatter Nicole Boyle Rødtnes. Nikolines forældre Uffe Dalmose og Jette Blok Dalmose var med til at overraske den 11-årige vinder af Vinterlæsedysten 2024.

Vinder af læsedyst: Den virkelige verden er kedelig

29.04.24
11-årige Nikoline Blok Dalmose fra 4.b på Munkholmskolen har med over 4.000 læste sider vundet Vinterlæsedysten 2024 i Randers. Hun elsker at fordybe sig i bøgernes univers og mener, at den virkelige verden er ret kedelig, fordi der hverken er magi eller mulighed for at tale med dyrene.

Nikoline Blok Dalmose sidder d. 22. april 2024 sammen med nogle veninder på forreste række i Kulturhusets Sal til et foredrag med forfatter Nicole Boyle Rødtnes, der har skrevet et utal af populære børne- og ungdomsbøger. Foredraget er en fælles præmie til de skoleklasser, der har læst mest i forbindelse med Vinterlæsedysten 2024 i Randers.

Hvad den 11-årige pige fra Munkholmskolen ikke ved er, at hun har vundet den individuelle konkurrence, og at hendes forældre venter udenfor for at overraske hende ved præmieoverrækkelsen. Det er den kendte forfatter, der får lov til at annoncere vinderen, og Nikoline får overrakt et gavekort til Nordisk Film Biografer – og senere en bonus i form af en af Nicoles bøger, som Nikoline gerne vil læse.

”Jeg læser altid rigtig meget, men jeg har læst endnu mere i løbet af Vinterlæsedysten. Det har været spændende, fordi jeg har fundet flere nye ting at læse,” fortæller Nikoline Blok Dalmose.

Vinterlæsedysten afholdes hvert år i februar måned og henvender sig til alle elever i 4. til 6. klasse. Formålet med dysten er at inspirere til læselyst og læseglæde.

Træls at en hamster ikke kan tale

Vinderen af årets læsedyst er særlig glad for bøgernes verden, fordi det inspirerer hende til at bruge sin fantasi. Fortællingerne giver også idéer til lege og historier, som den 11-årige pige måske selv vil skrive en dag.

”Virkeligheden kan virke lidt kedelig i forhold til bøgerne. I vores verden er der for eksempel ingen magi, og jeg kan ikke tale med min hamster,” smiler Nikoline Blok Dalmose, der er særlig glad for fantasy-genren.

Nikolines forældre fortæller, at de selv er ivrige læsere og glade for, at deres datter har fattet interesse for det samme. Også selv om de må leve med, at Nikoline nogle gange er mere opsat på at fortælle om sine oplevelser til Bogbussens faste bibliotekar end til forældrene.

16 skoleklasser i Randers Kommune deltog i Vinterlæsedysten 2024, og tilsammen læste eleverne næsten 80.000 sider.