LaeseHoejt
LaeseHoejt

Højtlæsning for de små

06.11.15
Højtlæsning er ren win win – hygge OG læring.

Jeg har været så privilegeret at få tid og lov til at læse højt for en masse glade børn fra børnehaver i hele Randers. Gennem oplæsningen blev jeg mindet om, hvor vigtigt det er, vi voksne kobler af for en stund og bare er sammen med børnene. Det at være fælles om en bog giver noget helt magisk både for barnet og den voksne.
Samvær og nærvær
Det var tydeligt, at børnene nød samværet med en nærværende voksen. Selvom jeg læste højt og derfor af og til havde hovedet begravet i bogen, oplevede de mit nærvær, når jeg kiggede op og snakkede med dem om svære ord, om billederne på siden eller om deres egne refleksioner. Det er helt vildt så meget, de tænker på, når de får læst højt. Det er et privilegie at få lov til at opleve barnets tanker, der flyver afsted, men alligevel bliver fastholdt ved hjælp af bogen.
Valget af oplæsningsbogen var ikke tilfældigt. Jeg havde valgt en bog, som jeg selv har et forhold til, og som jeg synes er rigtig god og sjov. Det er selvfølgeligt forskelligt, hvad vi synes er fedt at læse højt. Jeg vil blot komme med den pointe, at det er væsentligt at vælge en bog, du selv er glad for. Den glæde, du selv oplever ved bogen, smitter af på barnet. Jeg foretrækker at læse sjove bøger, fordi jeg elsker at grine med, når jeg læser.  Jeg valgte at læse om sjove Vitello, der er ude og lege Halloween om sommeren for at tigge slik.
Dialogisk oplæsning
Når jeg læser højt, bruger jeg det, man med fine ord kalder dialogisk oplæsning – men som i virkeligheden bare handler om, at man samtaler om bogen, mens man læser højt. Det vigtige er derfor ikke at læse bogen slavisk fra ende til anden. Det vigtige er den dialog, der opstår, når jeg snakker med børnene undervejs. Hvis der kommer et svært ord i teksten, snakker vi om det. Børnene kan også inddrages ved at spørge ind til deres hverdag med udgangspunkt i bogens handling. Hvis bogen fortæller om livretter, er det oplagt at spørge ind til barnets livret osv. Der er rigtig mange muligheder for at snakke, når man læser op. Selvom man samtaler om bogen, oplever jeg ikke, det ødelægger nærværet og fordybelsen. Vi er stadigvæk sammen om bogen, selvom refleksionerne nogen gange tager os langt væk.
Sæt i gang
Rigtig mange børn får godnatlæsning inden sengetid som rutine; det er smaddergodt. Måske kunne man også indføre læsning på andre tidspunkter. Ind i mellem kan iPad erstattes af en bog, som den voksne læser med barnet. Det tager kun 15 minutter, men der er så meget læring og nærvær, at de 15 minutter virkelig er givet godt ud.
Hvis du er i tvivl om, hvad du skal læse, så kig forbi biblioteket og bladr i nogle bøger. Måske vil du som mig læse om sjove Vitello, eller måske er du mere til Cykelmyggen Egon, som du kender fra din egen barndom? Eller hvad med klassikeren over dem alle: Halfdans ABC?
 

Materialer