- Bog
Pædagogikkens betydning : folkeskolens langtidsvirkninger for eleverne : afsluttende rapport fra en interviewundersøgelse med 141 tidligere elever fra forsøgsskoler og 103 tidligere elever fra almindelige sammenligningsskoler om deres erfaringer i den danske folkeskole og deres senere livsforløb
Af Knud Illeris (1991)
Serie
Unge Pædagogers serie : 55 ;
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Findes i
0109-7296
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
37.363
Bidrag af
ISBN
8787400901
Udgave
1. oplag
Omfang
189 sider
Forlag
Unge Pædagoger
Målgruppe
voksenmaterialer
Anmeldelser
Det fri aktuelt, 1992-02-12
Folkeskolen, Årg. 109, nr. 12 (1992)
Psykologisk pædagogisk rådgivning, Årg. 30, nr. 6 (1993)
Unge pædagoger, 1993, nr. 7
Lektørudtalelse
Her fremlægges resultaterne af en stort anlagt undersøgelse af, hvorvidt forsøgsvirksomhed i folkeskolen i 1960'erne og begyndelsen af 1970'erne har haft indflydelse på valg af uddannelse,erhvervsplacering og holdninger hos de børn, der deltog. Tre 'alternative' skoler og tre 'almindelige' skoler jævnføres parvis, og med et materiale fra ca. 300 tidligere skoleelever konkluderesder, at forskellen med hensyn til indlæring af almindelige færdigheder og senere placering på den sociale rangstige er meget små. Det, der kan måles, er forskelle i holdning, til f. eks.demokratiske processer. Endelig påpeger Illeris det aspekt, at elever fra de 'alternative' skoler alt andet lige har en mere positiv opfattelse af det at gå i skole, altså må formodes at have haften morsommere, 'lykkeligere' barndom. Men at indoktrinering er en langvarig proces, hvis resultater kun er vanskeligt målbare. Altså et diskussionsoplæg og en undersøgelse, der må tages hensyn tilved tilrettelæggelse afforsøgsvirksomhed i skolen nu og i fremtiden. Bogen er klart disponeret og har omfattende referencer. Udkommet i Unge Pædagogers publikationsserie
Læs hele anmeldelsen