Serie
Forfatteren stiller spørgsmålstegn ved om børn udgør en helt særlig gruppe af mediebrugere, som f.eks. er særligt sårbare over for vold i fjernsynet. Han forsøger at vise hvordan børn etableres som publikum af voksne og hvordan børn etablerer sig selv som publikum
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
37.84
ISBN
8700486787
Udgave
1. udgave, 1. oplag
Omfang
189 sider
Forlag
Gyldendal Uddannelse
Målgruppe
voksenmaterialer
Anmeldelser
Mediekultur, Nr. 33 (2001)
Antropologi, Nr. 43/44 (2001)
Psykologisk pædagogisk rådgivning, Årg. 39, nr. 3 (2002)
Lektørudtalelse
Det er en tilbagevendende bekymring i den almindelige debat om børns tiltagende medieforbrug, at barnet tager skade eller at barndommen frarøves barnet. På grundlag af ny dansk forskning ses medierne som en del af børns kulturelle og sociale liv. Ud fra sammenlignende undersøgelser af 10-12-åriges tv- og videoforbrug i familien og kammeratskabsgruppen fokuserer forskningsadjunkt ved Syddansk Universitet på børns mediekompetence under følgende kategorier: fornøjelse, erfaring, risiko og kompetence. Mediekompetencen fungerer nemlig forskelligt i de to grupper. I familien er børnene underlagt en hierarkisk struktur, hvor man forsøger at beskytte barnet. Blandt kammeraterne indtager børnene en aktiv seerposition, som ligner de voksnes. Det er en spændende og tankevækkende tematik, der ligger i forlængelse af den nyere forskning om børns medfødte kompetencer. De mange underholdende cases hentet fra det daglige liv medvirker til at nuancere holdninger og handlinger. En væsentlig bog, der kan anvendes og læses af forældre, studerende og professionelle, der arbejder med børn. Register og litteraturliste
Læs hele anmeldelsen