Om de problemer der kan forekomme i forbindelse med barnets overgang fra børnehave til børnehaveklasse samt de initiativer der tages for at lette denne overgang for barnet
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Format
illustreret
Sprog
dansk
Emnetal
37.362
Beskrivelse
Hertil findes supplerende materiale på internettet
ISBN
8761603511
Udgave
1. udgave, 1. oplag
Omfang
78 sider
Forlag
Systime
Målgruppe
voksenmaterialer
Anmeldelser
Skolestart, Årg. 32, nr. 1 (2002)
Folkeskolen, Årg. 118, nr. 48 (2001)
Folkeskolen, Årg. 118, nr. 48 (2001)Lektørudtalelse
Stig Broström fra Danmarks Pædagogiske Universitet har i mange år beskæftiget sig med barnets overgang fra børnehave til skole. Det er en periode, som barnet forventer sig meget af, og der er mange tiltag i skolerne for at lette overgangen for børnene, men hvordan lykkes det? Broström trækker i bogen den nyeste forskning frem, såvel dansk som international. I Californien bl.a. sker der meget og der er en intensiv forskning på feltet. Her i landet er der også mange initiativer for at lette børnenes skolestart. Og det er en bred gruppe, der arbejder for børnenes bedste: pædagoger i børnehave og SFO, lærere og forældre. I bogen viser Brostrøm også hvilke forventninger børn, forældre og lærere har til skolestarten: Fra børnene, der regner med at lære "meget" rigtig hurtigt til lærerne, der forventer at børnene selv kan binde snørebånd og sidde nogenlunde stille i timerne. Broström har i skrevet flere bøger om samme emne, bl.a. En god skolestart : fælles ansvar for fælles udvikling (99/22), som handler om danske børnehavers arbejde for at hjælpe børnenes overgang til skolen. Broströms arbejde er som altid et vægtigt indlæg i debatten
Læs hele anmeldelsen