Lektørudtalelse

Forfatter: Hanne Brøbeck

Indscannet version af gammel lektørudtalelse

Her fremlægges resultaterne af en stort anlagt undersøgelse af, hvorvidt forsøgsvirksomhed i folkeskolen i 1960'erne og begyndelsen af 1970'erne har haft indflydelse på valg af uddannelse,erhvervsplacering og holdninger hos de børn, der deltog. Tre 'alternative' skoler og tre 'almindelige' skoler jævnføres parvis, og med et materiale fra ca. 300 tidligere skoleelever konkluderesder, at forskellen med hensyn til indlæring af almindelige færdigheder og senere placering på den sociale rangstige er meget små. Det, der kan måles, er forskelle i holdning, til f. eks.demokratiske processer. Endelig påpeger Illeris det aspekt, at elever fra de 'alternative' skoler alt andet lige har en mere positiv opfattelse af det at gå i skole, altså må formodes at have haften morsommere, 'lykkeligere' barndom. Men at indoktrinering er en langvarig proces, hvis resultater kun er vanskeligt målbare. Altså et diskussionsoplæg og en undersøgelse, der må tages hensyn tilved tilrettelæggelse afforsøgsvirksomhed i skolen nu og i fremtiden. Bogen er klart disponeret og har omfattende referencer. Udkommet i Unge Pædagogers publikationsserie