Lektørudtalelse

Forfatter: Erik Nicolaisen Høy

International pædagogisk klassiker fra 1991, suppleret med 4 senere tekster som uddyber og videreudvikler tankerne i 1991-værket. Bogens analyse af læring er en af de mest omdiskuterede på danske lærer- og pædagogseminarier. Herhjemme kendt fra bl.a. Steinar Kvale og Ole Dreier. Bogens teori om læring er udviklet på grundlag af (social)antropologiske studier af mesterlære-lignende praksissituationer. Herudfra beskriver forfatterne hvordan viden og læring sker gennem "legitim perifer deltagelse". Centrale elementer heri er skift mellem praksisfællesskaber og opløsningen af adskillelsen mellem bl.a. intellektuel/legemlig virksomhed og abstraktion/erfaring. Som sådan anlægger bogen et nyt syn på (almen) viden, læring, undervisning og det skolastiske uddannelsessystem. Bogen kræver et fagligt forhåndskendskab, men vil givet også blive læst af lærere inden for alle teoretiske og praktiske uddannelser fra folkeskoleniveau, pædagoger og andre interesserede. Forfatterne er universitetsfolk, hhv. socialantropolog og psykologiuddannet. Lave opholdt sig i Danmark 1/2 år i 2000