Lektørudtalelse

Forfatter: Henrik Munch Jørgensen

Anvendelse/målgruppe/niveau

Denne bog henvender sig til alle med interesse i integration af etniske minoritetsbørn og deres familier i det danske samfund. Især lærere, pædagoger, skoleledere og andre, som dagligt arbejder med integration, kan have stor gavn af bogen. Men også politikere og andre beslutningstagere bør læse den

Beskrivelse

På trods af årtiers arbejde med integration af etniske minoriteter i de danske skoler oplever vi stadig skarpe skel mellem de etniske danskere og de etniske minoriteter. Denne bog giver en analyse af skoleinstitutionen og børns identitetsopbygning baseret på forfatterens egen forskning på en dansk skole. Bogen giver bud på, hvor det går galt, og hvad der kan gøres anderledes i skoleverdenen for at fremme integrationen

Sammenligning

Bogen Indvandrerne og det danske uddannelsessystem, 2008 har også fokus på forskellene mellem etniske danskere og etniske minoriteter i det danske uddannelsessystem. Bogen har en anden vinkling på emnet, som kan være med til at udvide forståelsen af problematikkerne og fremmelsen af integrationen

Samlet konklusion

Velskrevet, meget aktuel og vedkommende udgivelse, som diskuterer et af skolens og samfundets store problemer, som vi endnu ikke har kunnet løse. Denne bog er et skridt på vejen mod løsningen