Lektørudtalelse

Forfatter: Kent Skov

Anvendelse/målgruppe/niveau

Bogen er akademisk i tilgang og sprog med referencer og citater til andre kilder i teksterne uden dog at være svært tilgængelig. Kan primært anvendes på videregående medie- og journalistuddannelser og mht. udvalgte tekster også på gymnasiet

Beskrivelse

Antologi med ni analyser af moderne tv-underholdning. De enkelte bidrag sætter fokus på forskellige cases og undersøger den underholdende dimension ift. dagens mediebillede. Der er bidrag af forskere fra både ind- og udland med artikler om bl.a. "Vild med dans"-programmerne, tv-sport, livstilsprogrammer, tv-satire og tv-reklamer og om brugerproduceret underholdning. Analyserne, der gennemgår en række udvalgte danske underholdningsprogrammer, beskæftiger sig med oplevelsesaspektet, afsenderens intentioner, men også med programmernes æstetik og produktionsforhold. Flere af artiklerne konkluderer på de undersøgte områder, og hver artikel har kildeafsnit. Et selvstædigt afrundende appendiks gør rede for de talmæssige og statistiske forhold, der ligger til grund for analyserne

Sammenligning

Bogen udspringer af forskningsprojektet TV-underholdning : flermedialitet og viden, der løb fra 2006-09, og som bl.a. stod bag Stigel: Oplevelsesindustrien. Andre bøger med forskellige tilgange er: Dansk tv-reklame og humor samt Klondike og karaoke

Samlet konklusion

Interessant videnskabelig antologi om tv-underholdning som genre. De forskellige tv-genrer fra sport, familieunderholdning, reklamer og satire analyseres i ni selvstændige bidrag af forskellige forskere