Lektørudtalelse

Forfatter: Erik Nicolaisen Høy

Anvendelse/målgruppe/niveau

Bogen er for studerende ved pædagogiske uddannelser og universitetet

Beskrivelse

Wolfgang Klafki (1927-) er tysk pædagog og didaktiker, professor i pædagogik. Med udgangspunkt i åndsvidenskaben udformede han en "kritisk-konstruktiv" didaktik. Han er en af sin generations vigtigste teoretikere. På dansk er udgivet Skoleteori, skoleforskning og skoleudvikling i politisk-samfundsmæssig kontekst, 2004. Bogen er en samling af "studier", opdelt i 4 emner: En historisk og teoretisk gennemgang af dannelsesteori, grundelementer i den kritisk-konstruktive didaktik, en konkretisering af de to første afsnit (undervisningsplanlægning) og et kort afsnit om skolereformer. Bogen har mange noter og et indforstået akademisk sprog. Den forudsætter desuden en del viden om pædagogisk teori

Sammenligning

Bogen blev første gang udgivet på dansk i 2001. Den er nogenlunde uændret. Lærebogen Fylde og form, 2004 er baseret på Klafki. Klafkis originale ideer kan næppe sammenlignes med andre end pædagogiske tænkeres

Samlet konklusion

Bogen er en klassiker inden for den pædagogiske litteratur om dannelse og didaktik