Lektørudtalelse

Forfatter: Poul Flou Pedersen

Anvendelse/målgruppe/niveau

Bogen er nem at læse for alle interesserede i dansk nutidshistorie. Broentusiaster og bygningsingeniører skal dog til andre bøger for at finde specifikke oplysninger om teknik, beregninger og dimensioneringer i brobyggefaget

Beskrivelse

Bogens to forfattere fortæller let og ligetil om forberedelserne til og bygningen af Storebæltsforbindelsen, og interessen samler sig især om de politiske forhandlinger og den offentlige debat, som det enorme anlægsarbejde medførte. Projektet var mildest talt ingen politisk vindersag, for der var stor modstand mod hele ideen. Denne stemning beskriver bogen godt med en række interviews med politikere, kunstnere og meningsdannere, og der gives mange forklaringer på danskernes færgenostalgi og frygt for store forandringer. Men da broen så stod færdig for 15 år siden, forstummede al kritik, og i dag kan ingen forestille sig Danmark uden denne bro, der har forbundet landet på en måde, som har været gunstig for både økonomi og samkvem mellem mennesker. Bogen er tillige meget flot tilrettelagt med et rigt illustrationsmateriale. Kun ærgerligt, at bogen ikke har et register

Sammenligning

Gregers Dirckinck-Holmfelds Den nye Danmarkskrønike, som forfatterne også henviser til, er et godt bud på en sammenligning i forhold til bogens beskrivelser af diskussioner og debat om anlægsprojektet

Samlet konklusion

Spændende nutidshistorie i en tankevækkende bog om, hvordan Storebæltsbroen blev til og siden har forandret Danmark