Lektørudtalelse

Forfatter: Jette Landberg

Kort om bogen

Moderne vidensarbejdere er meget udsat for stress. Her kan lederne få et godt og vigtigt indblik i at håndtere og forebygge stress hos medarbejderne og sig selv

Beskrivelse

De fleste ledere oplever en dag at stå overfor en medarbejder med stress-symptomer. Bogen her giver ingen lette løsninger men tager udgangspunkt i emnets kompleksitet. Vi får en række værktøjer, som man kan prøve at navigere efter på arbejdspladsen i forståelsen af, at medarbejdere, teams og arbejdsopgaver er vidt forskellige. Derfor virker noget et sted og andet et andet sted. I bogens første del forklares, hvad stress er, og hvilken rolle lederen måske selv spiller i udviklingen. I 2. del beskrives stress-trappen, der er de forskellige faser, 3. del viser hvordan man kan hjælpe medarbejderen tilbage og til slut og ikke mindst et kapitel om lederens egen stress. De to forfattere er begge psykologer, har begge arbejdet med emnet gennem mange år og bl.a. udgivet Lederen som stresscoach

Vurdering

En virkelig god, vidende og grundig bog med den nyeste forskning om et emne, der altid er brug for

Andre bøger om samme emne

Forfatterne har som nævnt selv skrevet en bog om samme emne. Den er snart 10 år gammel og ikke så omfattende som denne nye. Der findes meget om stress i øvrigt, men ikke henvendt til lederen, og lederens egen stress er ofte tabu, her er der et afsnit om det