Lektørudtalelse

Forfatter: Ingelise Blom Hansen

Kort om bogen

Nu kommer leg i skolen i fokus igen, men vi har ikke et fælles sprog for legens mange facetter og muligheder. Her er 11 kapitler, som hver især zoomer ind på begrebet leg. Kapitlerne forholder sig teoretisk til leg og sætter legen ind i en skolekontekst. For skolens fagpersoner

Beskrivelse

Gennem antologiens 11 kapitler får læseren et indblik i måder at forstå legens betydning for læring. Legen defineres af hver forfatter, der vinkler begrebet på hver deres måde. Næsten alle pointerer legens betydning for udvikling af demokratisk og personlig dannelse. Legen har betydning i sig selv, men må også gennem skoleforløbet rammesættes. Det sker fx i scenarieundervisning, og når leg anskues som et æstetisk begreb og som motivation i naturvidenskabsundervisningen. Desuden forholder et kapitel sig til leg i forhold til det digitale og betoner legen som mulighed for at nå digital dannelse. Bogens sidste kapitel kigger helt konkret på leg og læring i kreative rum vist med eksempler fra makerspace fra det danske MakEY-projekt

Vurdering

Spændende læsning. Efter nogle år med meget fokus på målstyring er det godt, at legen igen betones. Hvis vi ønsker entreprenante og eksperimenterende unge, skal vi turde sætte legen i spil. Denne antologi kan give et skub til at komme igang

Andre bøger om samme emne

Helle Marie Skovbjerg, der er bidragyder til antologien, har skrevet Perspektiver på leg