Filmvurdering

Forfatter: Annemette Schønberg Johnsen

Kort om filmen

Mød bl.a. Peter Belli i et surrealistisk svensk, nærmest David Lynch'sk sort og sært univers af sorg og smerte, men også med bizar, sort komik og fin poesi. En film, der ikke nødvendigvis forstås i første omgang. Henvender sig til seere, der gerne søger uden for mainstream

Beskrivelse

Elin og Tobias mister deres datter i den bizarre åbningshistorie. 3 år senere tager de på camping i skoven, mest fordi Tobias gerne vil. Elin vågner og skal tisse, hun bliver brutalt overfaldet af 3 sære personager med hund og derefter er det Tobias' tur. Situationen gentager sig flere gange med variationer - et mareridt, man ikke kan slippe væk fra. Filmens epik brydes af tegnede sekvenser, animation og skyggespil. Titlen hentyder til datterens spilledåse, som spiller en gammel børnesang

Vurdering

Rørende, grotesk og uhyggeligt gysereventyr med sorgfuld klangbund og elementer af dybsort komik. Ikke mindst Peter Belli brillerer som diabolsk leder af det bizarre tæskehold, med klare referencer til David Lynch. Afgjort en film, der kalder på fordybelse og gensyn. Instruktøren bevæger sig mesterligt i det felt, nogle kalder "scandinavian weirdness", hvor også folk som Lars von Trier færdes

Andre film om samme emne

Instruktøren har også fået stor ros for "Kæmpen". Filmens univers minder om Twin Peaks (Season one), Lost highway, egentlig også Adams æbler. Den gentagende handling ses også i En ny dag truer