Lektørudtalelse

Forfatter: Ellen Lind Jensen

Anvendelse/målgruppe/niveau

Bogen er til ledere og medarbejdere og kan formidles via udstillinger og litteraturlister om arbejdsliv

Beskrivelse

Selvom Alexander Kjerulf har en kadidatgrad i datateknologi, har han de sidste 10 år holdt foredrag og kurser verden over om arbejdsglæde. Forinden har han gjort sine erfaringer på arbejdsmarkedet som udvikler og konsulent samt med egen virksomhed. Ved arbejdsglæde menes ikke lalleglæde eller frihed fra konflikter og problemer. Trivsel på arbejdspladsen er heller ikke nok. Den er noget dybere. Arbejdsglæden bestemmes af 2 elementer: resultater og relationer. Lederne kan gøre meget for arbejdsglæden, men hvis medarbejderne alene lægger ansvaret over på ledelsen, vil man aldrig opnå arbejdsglæde. Bogen kommer via eksempler fra mange forskellige virksomheder ind på, hvad der skaber arbejdsglæde. For arbejdsglæde er ikke kun til gavn for den enkelte, men også for virksomhedens bundlinjeresultat. Hovedpointen er netop at lade arbejdsglæde gå forud for profit. Herved opnår man begge dele

Sammenligning

Vi skal tilbage til 2000 for at finde en bog, der specifikt fokuserer på, hvordan man fremmer arbejdsglæden. Den hedder såmænd Arbejdsglæde og har NLP som udgangspunkt

Samlet konklusion

Bogen formidler det optimistiske budskab, at vi skal gå efter glæden i arbejdet, om vi er ledere eller medarbejdere kan vi og skal vi fremme arbejdsglæde til gavn for os selv, vore kolleger og virksomhedens bundlinje