Lektørudtalelse
Kort om bogen
Hvordan kan lærere og andre fagfolk møde stille elever i grundskolen? Bogen kommer med gode indspark til, hvordan man uden at lave om på eleverne kan inkludere og udfordre dem i skolehverdagen. For lærere, pædagoger, lærer- og pædagogstuderende og pædagogiske ledere i grundskolen
Beskrivelse
Stille elever får ofte ikke megen opmærksomhed i klasserummet. De forstyrrer ikke undervisningen, men deres adfærd kan få store konsekvenser for eleverne selv. Disse elever er ofte ensomme, har lavt selvværd og har risiko for at udvikle angst og depression. Bogen giver forskellige forklaringer på, hvorfor en elev kan være "en stille elev". Derefter giver forfatteren nogle bud på, hvad man kan gøre. Begreber som den interaktionssensitive lærer og langsomhed i mødet med stille elever introduceres teoretisk. Desuden underbygges teorien ved cases, hvor undervisningen i en norsk 2. klasse beskrives, analyseres og fortolkes. Bogens pointe, at "det ikke handler om at lave om på elever med stille adfærd" fremhæves i bogens sidste kapitel
Vurdering
Det er godt, at der udkommer faglitteratur om begrebet stille elever. Disse elever har i mange år været overset. Her er gode pointer og indspark til, hvordan vi faktisk med få kneb og megen opmærksomhed kan invitere disse elever ind i klassefællesskabet og skabe rum for dem også. Bogen er skrevet i et dejligt letforståeligt sprog
Andre bøger om samme emne
Læs fx også Stille ADHD