Lektørudtalelse

Forfatter: Annemette Schønberg Johnsen

Kort om bogen

Debatbog om hvordan nutidens børn og unge tillægges ansvar for egen opdragelse, dannelse og uddannelse. Det skyldes dels de voksne, der ikke tager tilstrækkeligt ansvar, og dels samfundets krav om læringsmål og effektivitet. Til læsere med interesse for uddannelsespolitik, dannelse, forældreskab og folkeskole

Beskrivelse

Forfatteren er tidligere undervisningsminister (Liberal Alliance) og tager i denne bog et opgør med de seneste årtiers opdragelsesform, der baserer sig på forhandling og barnets rolle i forældrenes fortælling om sig selv. Mens de voksne undslår sig voksenrollen, vokser børn op uden tydelige krav til opførsel og uden at lære de basale færdigheder i skolen - dermed er de "selvbyggerbørn". Det kristne grundsyn bør fylde mere i folkeskolens grundlag, og læringsmål og kontrolstyring skal begrænses. For resultatet af de voksnes svigt, såvel politisk som fra skole og forældre, afspejles i børns ringere trivsel

Vurdering

Merete Riisager fyrer en ordentlig bredside af mod den skolepolitik og forældreskabskultur, der efterhånden længe har præget billedet herhjemme. Bogen er velunderbygget og baserer sig på borgerlige fritænkning, og den bør læses af alle med interesse med folkeskolen og børns trivsel

Andre bøger om samme emne

Man kan også læse Brian Degn Mårtenssons skolesystemkritik i Mennesket som mål og Konkurrencestatens pædagogik. Utilstrækkelig lægger op til refleksion og debat om børns og unges trivsel i en perfekthedskultur